Met jouw steun heeft het COC veel bereikt:

2011: ’s Werelds eerste kerkelijke verklaring tegen geweld tegen homoseksuelen
Gender & Sexuality Alliances op tweederde van de middelbare scholen
2012; Geen LHBT-asielzoekers meer teruggestuurd naar Irak
Ruim 100 ouderenzorginstellingen met een Roze Loper voor LHBT-vriendelijkheid
7 september 2015: Russische LHBT-asielzoekers krijgen eenvoudiger asiel in ons land
2011: Jos Brink Staatsprijs voor LHBT-emancipatie voor vrijwilligers COC
30 augustus 2017: Tsjetsjeense LHBTI-asielzoekers krijgen eenvoudiger asiel in ons land
1 november 2014: afschaffing weigerambtenaar
Canal Parade 2018: COC Nederland wint juryprijs voor beste uitbeelding Pride-thema \'Heroes\' met Powervrouwenboot
12 maart 2019: verbod op discriminatie van trans en intersekse personen opgenomen in Awgb
30 december 1964: COC-voorzitter Benno Premsela als eerste homoactivist openlijk op televisie
8 april 1971: afschaffing van het discriminerende artikel 248bis in het Wetboek van Strafrecht
9 september 2019: mbo-scholen verplicht LHBTI-emancipatie te bevorderen
2013: ‘Een groot protest tegen de Russische wet’ - New York Times over COC-demonstratie tijdens bezoek president Poetin
1 april 2014: Wet Lesbisch Ouderschap geeft lesbische ouderparen en hun kinderen gelijke rechten
7 maart 2017: Politieke partijen tekenen COC’s Regenboog Stembusakkoord
2012: Voorlichting over LHBT’s verplicht op elke school
Canal Parade 2015: Boot COC Nederland wint juryprijs voor beste boodschap
COC ondersteunt LHBT-organisaties in meer dan 35 landen
1973: COC krijgt Koninklijke Goedkeuring - de vereniging kan zich als rechtspersoon laten inschrijven
1 juli 2014: Transgenderwet maakt wijzigen geslachtsregistratie veel eenvoudiger
2011: Eerste VN-resolutie tegen LHBT-mensenrechtenschendingen
2008: Speciale consultatieve status bij de Verenigde Naties voor COC Nederland
2015: alle 5 afspraken van Roze Stembusakkoord uit 2012 ingelost
2008: Percentage Nederlanders dat negatief is over homo’s gedaald van 36 procent in 1968 naar vier procent in 2008
1 juli 2015: afschaffing enkele-feitconstructie, waarmee scholen openlijk LHB-leerlingen en -docenten mochten weren
23 juli 2016: Toekenning Erepenning van de gemeente Amsterdam t.g.v. 70-jarig bestaan COC
Strafeis bij discriminerend geweld met 100 procent verhoogd
1994: Algemene Wet Gelijke Behandeling verbiedt discriminatie op grond van homoseksualiteit
2012: Politieke partijen tekenen COC’s Roze Stembusakkoord over langslepende LHBT-kwesties
Jaarlijks meer dan 2500 COC-voorlichtingslessen op school
Rainbow Awards 2015: LGBT Achievement Award voor COC Nederland
2009: Paren van gelijk geslacht mogen buitenlands kind adopteren

KOM OOK IN ACTIE!

Jouw hulp is nodig. Steun ons nationale en internationale werk voor acceptatie en gelijke rechten.

Steun COC

Afghaanse traditie seksueel knapenmisbruik stijgt

20 oktober 2007 -

Op traditie gebaseerd seksueel misbruik van en handel in jongens neemt toe in Afghanistan meldt de Afghaanse nieuwssite e-Ariana. Het bezit van bacha bereesh (= baardloze knapen) is een traditioneel statussymbool voor oudere machtige mannen. Het gebruik wordt veroordeeld door imams en mensenrechtenorganisaties, maar de Afghaanse autoriteiten treden er nauwelijks tegen op.

Het gebruik van bacha baazi (=knapenspel) neemt vooral toe in het noorden van Afghanistan. Daar wordt het bezit van baardloze knapen gezien als een statussymbool voor de leiders van de militia die in dit deel van Afghanistan de dienst uitmaken.

Marktplaats

De bacha bereesh zijn jonger dan 18 jaar – 14 jaar wordt als de ‘ideale’ leeftijd beschouwd. Eigenaren (=_kaatah_) van de jongens komen bijeen op grote feesten waar de jongens tot laat in de nacht voor de mannen dansen alvorens seksueel misbruikt te worden. Deze bacha baazi-feesten worden ook gebruikt als marktplaats voor het verhandelen van de mooiste knapen.

Voorkeur

‘Sommige mannen spelen graag met honden, sommige met vrouwen. Ik houd ervan om met knapen te spelen’, zegt de 44-jarige Allah Daad, een voormalige Mujahedin-commandant in de noordelijke Afghaanse provincie Kunduz.

‘Ik ben getrouwd, maar ik geef de voorkeur aan knapen. Vrouwen kun je in deze regio niet meenemen naar feesten, je kunt ze niet aanzetten om te dansen. Het dansen van de knapen is goed, het behoort tot onze cultuur. In het buitenland dansen vrouwen, maar wij hebben onze eigen knapendansen, die komen nergens anders ter wereld voor. Deze jongens zijn mijn teken van prestige’.

Grof geweld

De knapen zijn meestal arm en wees en worden naar de dansfeesten gelokt vanwege het geld. Sommige jongens krijgen een maandelijks bedrag voor hun deelname aan de feesten, anderen hebben een baantje en komen enkel wat bijverdienen op de feesten. Veel van de jongens worden door de mannen die hen bezitten, getrakteerd op dure kleren en soms zelfs auto’s. Daarmee tonen de mannen hun macht en status aan anderen.

Maar als de jongens weigeren om op te treden of niet beantwoorden aan de verwachtingen van de mannen, dan wordt er ook grof geweld tegen ze gebruikt. ‘We moeten dat wel doen’, zegt Allah Daad: ‘We geven veel geld uit aan deze knapen, dan moeten ze dus wel dansen’.

Zondig

Hoewel deze eeuwenoude traditie in het noorden van Afghanistan enige publieke steun krijgt, hebben religieuze leiders dit gebruik meermaals als zondig afgewezen. In het zuiden van Afghanistan waar de Taliban heerst en waar zij een strikte seksuele moraal opleggen, bestaat deze traditie niet meer.

_Historische foto van een Bacha-danser – rond 1910 Samarkand_

Mawlawi Ghulan Rabbani, een religieuze leider uit de provincie Takhar, zegt tegen e-Ariana: ‘Knapen laten dansen en hen seksueel misbruiken, wordt door de Islam strikt verboden. De mannen die dit doen, moeten worden bestraft. We moeten ze van een berg storten en stenigen’. De op de sharia gebaseerde traditionele islamitische straf voor sodomie dus.

Macht, geld en wapens

Maar de mannen die de bacha baazi organiseren zijn meestal machtige militialeiders en daarom treedt de politie en de overheid niet of nauwelijks tegen hen op. Afgesproken is dat die militia’s zich ontwapenen en de macht overdragen aan de districtshoofden die door de regering in Kaboel zijn benoemd, maar daar is weinig van terecht gekomen.

Hafizullah Khaligyar, hoofdaanklager in de Afghaanse provincie Baghlan, zegt: ‘Ja, bacha baazi komt steeds meer voor in de noordelijke districten. Knapen worden gedwongen te dansen op speciale feesten, worden seksueel misbruikt en zelfs verhandeld. Regionale commandanten nemen deel aan dit traditionele knapenmisbruik en ondersteunen het. Zij hebben macht, geld en wapens. Daarom treden de districthoofden en de bevolking niet tegen hen op en durven ze ons ook niet te vertellen dat dit misbruik plaatsvindt’.

Inval

Officieel zijn seksuele relaties met minderjarigen in Afghanistan verboden en incidenteel wordt er ook wel tegen het knapenmisbruik opgetreden. De politie van Pul-e-Khumri, de hoofdstad van Baghlan, deed onlangs een inval bij een bacha baazi-feest en arresteerde dertig mannen. ‘We hebben verscheidene van deze mannen gevangen gezet en hun zaak wordt nu door het Hooggerechtshof behandeld’, zegt Khaligyar.

Ingrijpen van buiten

Mohammad Zaher Zafari, hoofd van de noordelijke tak van de Afghaanse Onafhankelijke Mensenrechtencommissie, vreest voor de toekomst van de betrokken jongens. Hij denkt dat zonder ingrijpen van buiten dit traditionele knapenmisbruik nog lang zal blijven bestaan.

‘Het misbruik is schokkend, zowel gezien vanuit een humanitair als een juridisch standpunt’, zegt hij tegen e-Ariana. ‘Als de Verenigde Naties en de Afghaanse regering dit knapenmisbruik niet net zo serieus gaat bestrijden als kinderhandel en drugssmokkel, de daders niet gaat bestraffen, dan is het bijna onmogelijk om dit te voorkomen’.

Categorie:
Internationaal
Tags: